Wat het talen-ABC is

Nederlanders hebben bijna allemaal een zwemdiploma of we kennen het zwem-ABC van onze kinderen. Misschien zit je wekelijks in een warm zwembad met andere ouders, omdat jouw kind leert zwemmen. De meeste kinderen hebben veel uren nodig om de techniek voldoende te beheersen om af te kunnen zwemmen.
Ze leren watertrappelen, kikkertje bij het pad en door een tunnel duiken. Voor degene die kan zwemmen, is dit appeltje-eitje. Voor het kind is het een uitdaging. De meeste kinderen lukt het uiteindelijk wel om feestelijk af te zwemmen.
Maar met een A-diploma alleen is het kind nog niet klaar. Het moet de vaardigheden trainen en verbeteren, zodat het zekerder is wanneer het langs een gracht loopt of in een zwembad speelt.
Kinderen moeten de vaardigheden trainen en verbeteren, zodat ze zekerder zijn wanneer ze langs een gracht lopen of in een zwembad spelen.
De meeste kinderen zijn klaar als ze ook het B-diploma op zak hebben. Sommigen gaan echter verder. Zij gaan door met het C-diploma om nog beter te leren zwemmen, om de verschillende slagen te verbeteren en om het zwemmen langer vol te houden.
Onze jongste zoon ging op wedstrijdzwemmen. Tijdens het wedstrijdzwemmen verbeterde hij de techniek verder en werkte hij aan zijn conditie.
Vergelijkbaar met het zwem-ABC is het talen-ABC
Wanneer je een taal stapsgewijs en in alle facetten wilt leren, kun je groepslessen bij grotere taalinstituten, zoals het Goethe-Institut volgen, waar de cursussen ingedeeld zijn in zes stappen: A1, A2, B1, B2, C1 en C1. Het gaat in deze cursussen over persoonlijke en maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals gezondheid, geluk, voeding, reizen, wonen, milieu en techniek.
Naast deze cursussen kun je ook beroepsgerelateerd of zakelijk Duits leren, taal die bij ondernemingen of organisaties van pas komt. Deze cursussen beginnen bij A2.
Ook werkgerelateerd Duits of ‘Wirtschaftsdeutsch‘ kun je op drie niveaus leren.
Van A tot C – wat er bij het leren van een taal van pas komt
Een beginner start met korte gesprekken voeren en korte berichten of notities schrijven.
Trapsgewijs leer je:
- de woordenschat uit te breiden.
- ingewikkelder grammatica toe te passen.
- langere zinnen te verstaan en te maken.
- steeds langere teksten in een steeds complexere taal te lezen en te begrijpen.
- naar langere stukken in steeds complexere taal te luisteren.
- over diverse onderwerpen te spreken en te schrijven.
- je schriftelijk en mondeling steeds gedifferentieerder en genuanceerder uit te drukken.
Op elk niveau leer je vier vaardigheden. Dat zijn de passieve vaardigheden lezen en luisteren en de actieve vaardigheden schrijven en spreken.
De passieve vaardigheden zijn gemakkelijker te leren dan de actieve. De meeste cursisten zijn met lezen en/of luisteren een of soms zelfs twee niveaus verder dan met spreken en schrijven. Ze begrijpen de taal beter dan dat ze deze actief kunnen toepassen.
Welk niveau past bij je doelen?
A1-A2 (basisgebruiker) is geschikt voor alledaagse communicatie tijdens reizen of bij eenvoudige werksituaties.
B1-B2 (onafhankelijke gebruiker) is voldoende voor de meeste immigratie-eisen, basiswerkgelegenheid en sommige praktische opleidingen.
C1-C2 (vaardige gebruiker) is noodzakelijk voor universitaire studies, specialistische beroepen, zoals geneeskunde of rechten, en management- of onderzoekposities.
Bij Academie Aan de Angstel geven we cursussen op elk niveau.
Als je Duits op alle niveaus wilt leren, heb je veel tijd nodig. Om van nul naar B2-niveau te komen, heb je ongeveer 600 uren nodig, verdeeld over lesuren en zelfstudie.
Veel van onze cursisten, die op school Duits hebben geleerd, beginnen op A2-niveau. Ze zouden volgens het Goethe-Institut op z’n minst 300 studie-uren nodig hebben om vanuit A2 op B2-niveau te komen. Omdat lezen en luisteren de meesten goed af gaat, hebben mensen die Nederlands of Vlaams als moedertaal hebben vaak minder uren nodig. Desondanks zijn 100 tot 150 uur niet onrealistisch om vanuit A2 het B2-niveau te bereiken.
In onze examentraining voor het Goethe-Zertifikat richten we ons op de leerbehoefte en het leertempo van onze cursisten. We bereiden hen doelgericht op het gewenste niveau en het gewenste examen voor.
We helpen onze cursisten zoveel mogelijk zelf te doen. Op deze manier maken ze bijvoorbeeld de sprong van A2 naar B2 in circa 30 lesuren. Tel er 150 uur zelfstudie bij op en je zit op 180 uur. (Dit geldt voor cursisten die goede studievaardigheden hebben en vrij gemakkelijk een taal leren.) Mocht je geen ‘talenknobbel' hebben, dan duurt het uiteraard langer om het gewenste doel te bereiken. Ook hebben steeds minder cursisten Duits op school gehad en beginnen er steeds meer op A1-niveau, waardoor ze meer en langer les moeten nemen om B2 of C1 te bereiken.
Blijf op de hoogte blijven van onze blogs
Geschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits.