Skip to main content

Duits voor klantenservicemedewerkers 

Schrik je als op de display een telefoonnummer ziet dat met 0049, 0043 of 0041  begint? Laat je dan liever een collega de telefoon opnemen? Dat kan anders. Na een cursus Duits bij Academie Aan de Angstel voor medewerkers klantenservice bel of mail je correct en gemakkelijk met Duitstalige klanten. Vergroot het succes van je bedrijf op de Duitstalige markt en op de arbeidsmarkt in Nederland.

Opleiding Duits speciaal voor jouw medewerkers 

Is het in verband met het werk handig om 's morgens vroeg of 's avonds les te krijgen? Dat is geen probleem voor de professionele trainers Duits bij Academie Aan de Angstel. Ze geven privé- of groepslessen en ze passen het programma aan de mogelijkheden aan. Ligt de focus op in het Duits telefoneren, schrijven of spreken? Dat kan. We geven lessen op maat en overleggen wat de mogelijkheden zijn. 

Bij Academie Aan de Angstel zijn we flexibel. Bijna op het overdrevene af. Vraag naar wat we voor jouw medewerkers en jouw bedrijf kunnen betekenen. We komen er samen vast wel uit.

Tijdens de Duitse lessen bij Academie Aan de Angstel leer je:

binnenkomende telefoongesprekken aan te nemen en sta je klanten met vragen, bestellingen, leveringen, betalingen of wijzigingsverzoeken te woord. Je kunt informatie verstrekken over producten en diensten en indien nodig weet je door te verwijzen naar collega's. Ook leer je hoe te reageren, zowel telefonisch als schriftelijk, op klachten van klanten.

De cursus Duits leren voor klantenservicemedewerkers

Tijdens een cursus Duits voor klantenservicemedewerkers komen de volgende onderwerpen aan bod:

Het eerste contact met Duitsers

De eerste indruk telt. Wanneer je voor de eerste keer met een Duitser praat, is het belangrijk om aan te voelen hoe je hem of haar aanspreekt en weet hoe jij je voorstelt. Tijdens deze les leer je gesprekken te voeren, omgangsvormen en zakelijke idiomen. Je leert iemand telefonisch te begroeten, je voor te stellen, vragen te stellen om je gesprekspartner en zijn business te leren kennen en adequaat te reageren.

Telefoneren in het Duits
Om met uw Duitse klanten te telefoneren, is het belangrijk te begrijpen wat er gezegd wordt. Luistervaardigheid is een belangrijk onderdeel van deze module. U leert bovendien op een in Duitsland gangbare manier te vragen of uw gesprekspartner langzamer of duidelijker kan spreken en hoe u zijn naam of e-mailadres spelt. U leert hoe u zich meldt als met een 0049-nummer wordt gebeld, wat u zegt als u uw gesprekspartner wilt doorverbinden of als de gewenste collega niet op zijn plaats is, hoe u bedankt en een telefoongesprek afrondt.
Afspraken maken, informatie verstrekken over voorraad, bestellingen, leveringstijden, facturen, betalingen en backorders in het Duits

Vragen over voorraad, bestellingen, leveringstijden, prijzen, facturen, betalingen of backorders zijn  dagelijkse kost. Je leert deze vragen met zakelijke idiomen en een juiste woordenschat te beantwoorden. Aan het einde van de cursus heb je naast een woordenschatlijst een verzameling van praktisch toepasbare telefoonzinnen. We hebben dan ook de mogelijke telefoontjes herhaaldelijk geoefend.

E-mails schrijven

Als klantenservicemedewerker is het schrijven van e-mails over offertes, bestellingen, leveringen of betalingen een hoofdonderdeel van het dagelijkse werk. Tijdens deze lessen besteden wij aandacht aan het schrijven van e-mails in zakelijk Duits. De geschreven zakelijke taal is formeler dan we in Nederland gewend zijn. Je leert zakelijke idiomen kennen en gebruiken. Na afloop van deze module weet je hoe een e-mail begint en eindigt en ben je met Duitse spellingsregels vertrouwd geraakt. Aan de hand van eigen e-mails bouw je een bestand aan e-mailsjablonen op die je telkens opnieuw kunt gebruiken.

Zakelijke grammatica
In elke les besteden we aandacht aan zakelijke grammatica. Geen rijtjes stampen of zinnen ontleden, maar fouten vermijden die tot misverstanden of pijnlijke situaties kunnen leiden. Denk daarbij aan het correcte gebruik van ‘Sie’ en ‘du’ of ‘Sie’ versus ‘Ihnen’. Door de nauwe verwantschap van het Duits met het Nederlands worden vaak typische fouten gemaakt. Deze fouten worden met behulp van speciale leertechnieken verholpen.
Duitse zakencultuur en omgangsvormen

Alleen als jij je klanten kent en hun werk- en zakencultuur begrijpt, doe je gemakkelijker zaken met hen. In deze module leer je jouw zakenpartner kennen en begrijpen. Hoe zijn ‘de Duitsers’ eigenlijk? Waarom zijn en handelen ze anders dan Nederlanders? Na afloop ken je de verschillen en overeenkomsten en ben je in staat situaties goed in te schatten. Bovendien voel jij je meer op je gemak met de Duitse manier van zakendoen met als resultaat een ontspannen contact.

Smalltalk aan de telefoon

Met een bestaande klant gaan gesprekken weleens over andere zaken dan de bestelling. Je leert in de Duitse taal  korte gesprekken over het werk, het weer of de vakantie te voeren.

Klachtencommunicatie en moeilijke gesprekken

Een ontevreden of zelfs boze klant of een verkeerd geleverd product – het kan iedereen overkomen. Moeilijke gesprekken voeren vergen ‘Fingerspitzengefühl’ en een goede beheersing van communicatieve vaardigheden. In deze module besteden wij aandacht aan moeilijke gesprekken. Je leert actief luisteren en meedenken met de klant. Na deze les kun je met je gespreksvaardigheden lastige situaties professioneel oplossen.

De resultaten van een cursus Duits leren voor klantenservicemedewerkers

Na de cursus Duits voor klantenservicemedewerkers zijn de deelnemers goed voorbereid met zakelijke vocabulaire en idiomen op telefoongesprekken met klanten. Ze kennen de zakelijke omgangsvormen en hebben een bestand opgebouwd met e-mailsjablonen en telefoonzinnen. Ze voelen zich meer ontspannen tijdens het Duits spreken met Duitstalige klanten. 

Hoe we dat aanpakken, lees je uitgebreid op de pagina Werkwijze.

Voor wie is onze cursus Duits leren voor medewerkers klantenservice interessant?

Voor medewerkers klantenservice die regelmatig met Duitstalige klanten te maken hebben, is de cursus Duits voor klantenservicemedewerkers een absolute aanrader. Dan kun je denken aan verkopers binnendienst, webshopmedewerkers, administratieve medewerkers die met Duitstalige bedrijven te maken hebben, medewerkers van handels- en productieondernemingen en officemedewerkers.

Of je nu verantwoordelijk bent voor klantinteracties, online verkoop, administratieve taken of algeheel management, onze cursussen Duits voor medewerkers klantenservice zijn gericht op het verbeteren van communicatievaardigheden in het Duits!

Maatwerk Duits leren

We passen het tempo en het niveau individueel aan op ieders specifieke situatie. Het is mogelijk om zowel privélessen als groepslessen te volgen. 

Wil je eerst de basis goed leren? Lees hoe onze cursus  Zakelijk Duits voor beginners eruit ziet.

De cursus vindt na overleg plaats op onze locatie in Abcoude, incompany bij het bedrijf of online via videoconferencing.

Schrijf je nu in voor een taalcursus Duits bij Academie Aan de Angstel

Wil jij je inschrijven voor een van onze cursussen en je professionele vaardigheden naar een hoger niveau tillen? Neem dan nu contact op om je in te schrijven voor een cursus op maat! Ons team staat klaar om je te begeleiden bij het inschrijvingsproces en al je vragen te beantwoorden. Vul het contactformulier in of bel ons vandaag nog om je inschrijving te regelen. We kijken ernaar uit om samen met je aan de slag te gaan! 

Waarom Duits leren bij Academie Aan de Angstel?

  • Leer Duits van native speakers
  • Leren door gewoon te DOEN
  • Voel je zelfverzekerder in de Duitse taal
  • Duurzaam Duits leren: ons bedrijf is klimaatneutraal
  • Leren via videoconferencing
  • Ook 's avonds of in het weekend

Wat klanten zeggen...

Duits voor de klantenservice, customerservice en webshopmedewerkers

Mogelijk ook interessant


Klanten aan het woord

Zakelijk Duits – met meer zelfvertrouwen communiceren met Duitse klanten

Met zo’n ruim 80 miljoen Duitsers als potentiële klanten is het niet gek dat wij als Nederlanders graag zaken doen met onze oosterburen. Vaak denken Nederlanders dat ze een aardig woordje Duits spreken en anders gemakkelijk op Engels kunnen overgaan. In de praktijk valt dat vaak tegen.

Interview met Jelle de Jong

Doordat wij tijdens de online Gesprächsrunde onderwerpen uit de praktijk bespreken, kunnen wij de lesstof direct toepassen in ons werk.

Academie Aan de Angstel helpt ons hierbij echt naar the next level.

Interview met Peter Potters

Dankzij de online lessen zakelijk Duits van Academie Aan de Angstel zijn wij een volwaardig gesprekspartner voor onze klanten in Duitsland en Oostenrijk

“We zagen dat er kansen voor ons lagen op de Duitse markt, maar om daar succesvol te kunnen zijn, moesten we onze Duitse spreekvaardigheid naar een hoger niveau tillen”.