Duits voor medewerkers klantenservice

Als medewerker klantenservice bent u het eerste aanspreekpartner voor uw Duitse klanten. Voor het succes van uw onderneming is het dan ook van belang dat u uw klanten begrijpt en kunt helpen met hun vragen of klachten. Houdt er rekening mee dat niet iedere Duitser Engels spreekt. Of een Duitser Engels spreekt, hangt af van zijn leeftijd en van het bedrijf of de branche waarin hij/zij werkt. Het verschilt per bedrijf en per persoon. Duitsers zijn over het algemeen minder gewend aan het communiceren in een andere taal en hebben er meer moeite mee dan Nederlanders. Om uw Duitstalige klanten net zo goed te kunnen helpen als uw Nederlandse klanten en hun vragen te beantwoorden, is een goede beheersing van de Duitse taal een noodzaak.

Academie Aan de Angstel helpt u met:

  • aannemen van binnenkomende telefoontjes en te woord staan van klanten met vragen, klachten of wijzigingsverzoeken;
  • verstrekken van informatie over producten en diensten;
  • doorverwijzen naar uw collega’s;
  • telefonisch en schriftelijk beantwoorden van vragen over bestellingen, leveringen of betalingen;
  • telefonisch en schriftelijk reageren op klachten.

Wat leert u in de cursus Duits voor medewerkers klantenservice?

In een cursus Duits voor medewerkers klantenservice komen de volgende onderwerpen aan bod:
Het eerste contact met Duitsers
De eerste indruk telt. Als u de eerste keer met een Duitser spreekt, is het belangrijk dat u snel aanvoelt hoe u hem of haar aanspreekt en weet hoe u zich voorstelt. In deze module leert u de eerste gesprekken te voeren in combinatie met omgangsvormen en zakelijke idiomen. U leert iemand te begroeten, zich voor te stellen, vragen te stellen om uw gesprekspartner en zijn business te leren kennen en adequaat te reageren.
Telefoneren in het Duits
Om met uw Duitse klanten te telefoneren, is het belangrijk te begrijpen wat er gezegd wordt. Luistervaardigheid is een belangrijk onderdeel van deze module. U leert bovendien op een in Duitsland gangbare manier te vragen of uw gesprekspartner langzamer of duidelijker kan spreken en hoe u zijn naam of e-mailadres spelt. U leert hoe u zich meldt als met een 0049-nummer wordt gebeld, wat u zegt als u uw gesprekspartner wilt doorverbinden of als de gewenste collega niet op zijn plaats is, hoe u bedankt en een telefoongesprek afrondt.
Afspraken maken, informatie verstrekken over voorraad, bestellingen, leveringstijden, facturen, betalingen en backorders in het Duits
Vragen over voorraad, bestellingen, leveringstijden, prijzen, facturen, betalingen of backorders zijn uw dagelijkse kost. U leert deze vragen met zakelijke idiomen en een op uw situatie toegespitste woordenschat te beantwoorden. Aan het einde van de cursus heeft u naast een woordenschatlijst een verzameling van praktisch toepasbare telefoonzinnen en u heeft de telefoontjes herhaaldelijk geoefend.
E-mails schrijven
Als klantenservicemedewerker is het schrijven van e-mails over offertes, bestellingen, leveringen of betalingen een hoofdonderdeel van uw dagelijks werk. Goed schrijven is een vaardigheid die u niet alleen in uw eigen taal, maar zeker ook in het Duits hoort te beheersen. In deze lessen besteden wij aandacht aan het schrijven van e-mails in zakelijk Duits. De geschreven zakelijke taal is formeler dan we in Nederland gewend zijn. U leert zakelijke idiomen kennen en gebruiken. Na afloop van deze module weet u hoe u een e-mail begint en eindigt en bent u met Duitse spellingsregels vertrouwd geraakt. Aan de hand van uw eigen e-mails wordt een bestand aan e-mailsjablonen opgebouwd die u telkens opnieuw kunt gebruiken.
Zakelijke grammatica
In elke les besteden we aandacht aan zakelijke grammatica. Geen rijtjes stampen of zinnen ontleden, maar fouten vermijden die tot misverstanden of pijnlijke situaties kunnen leiden. Denk daarbij aan het correcte gebruik van ‘Sie’ en ‘du’ of ‘Sie’ versus ‘Ihnen’. Door de nauwe verwantschap van het Duits met het Nederlands worden vaak typische fouten gemaakt. Deze fouten worden met behulp van speciale leertechnieken verholpen.
Duitse zakencultuur en omgangsvormen
Alleen als u uw klanten kent en hun werk- en zakencultuur begrijpt, zult u gemakkelijker zaken met ze kunnen doen. In deze module leert u uw zakenpartner kennen en begrijpen. Hoe zijn ‘de Duitsers’ eigenlijk? Waarom zijn en handelen ze anders dan Nederlanders? Na afloop heeft u inzicht in de verschillen en overeenkomsten en bent u in staat situaties beter in te schatten. Bovendien leert u zich meer op uw gemak te voelen met de Duitse manier van zakendoen met als resultaat dat uw contact ontspannener wordt.
Smalltalk aan de telefoon
Met een bestaande klant gaan gesprekken weleens over andere zaken dan de bestelling. U leert in het Duits korte gesprekken over het werk, het weer of de vakantie te voeren.
Klachtencommunicatie en moeilijke gesprekken
Een ontevreden of zelfs boze klant of een verkeerd geleverd product – het kan iedereen overkomen. Moeilijke gesprekken voeren vergt ‘Fingerspitzengefühl’ en een goede beheersing van communicatieve vaardigheden. In deze module besteden wij aandacht aan moeilijke gesprekken. U leert actief te luisteren en mee te denken met uw klant. Na deze les heeft u gespreksvaardigheden ontwikkeld waarmee u lastige situaties professioneel kunt oplossen.

Wat zijn de resultaten van uw cursus Duits voor medewerkers klantenservice?

Deze cursus biedt u de volgende voordelen:
  • U bent goed voorbereid op telefoongesprekken met uw klanten.
  • U bent vertrouwd met zakelijk vocabulaire en idiomen.
  • U bent vertrouwd met de omgangsvormen in zakelijke context.
  • U heeft een bestand met e-mailsjablonen en telefoonzinnen opgebouwd.
  • U voelt zich een stuk ontspannener in het contact met Duitstalige klanten.

Met welke aanpak krijgen we dat voor elkaar?

Dat vertellen we u uitgebreid op onze pagina Werkwijze.

Voor wie is onze cursus Duits voor medewerkers klantenservice interessant?

Onze cursus Duits voor medewerkers klantenservice is met name interessant voor verkopers in de binnendienst, webshopmedewerkers en administratieve medewerkers van bedrijven die in Duitstalige landen zaken doen. De cursus is geschikt voor medewerkers van handels- en productieondernemingen. Wij passen het tempo en het niveau individueel aan op uw specifieke situatie. Wilt u weten wat uw niveau is? Laat dan uw Duits beoordelen in een vrijblijvend intakegesprek.

Welke lesvorm kiest u?

Maak een keuze uit de volgende lesvormen:
  • privéles
  • groepsles

Waar vindt uw cursus Duits voor medewerkers klantenservice plaats?

U heeft de keuze uit de volgende mogelijkheden:
  • op onze locatie in Abcoude
  • incompany bij uw bedrijf
  • bij u thuis
  • via Skype

Meer weten of een gratis intake?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Waarom Duits leren bij Academie Aan de Angstel?

  • Onze docenten hebben jarenlange ervaring en zijn native speaker Duits

  • U krijgt Duitse les helemaal afgestemd op úw wensen
  • U raakt vertrouwd met de Duitse omgangsvormen en cultuur
  • Praktijkgericht onderwijs, dus u leert door te doen
  • We maken u zelfverzekerder in de Duitse taal
  • Duits leren via Skypelessen mogelijk

Wat klanten zeggen...

  • Mathilde Dute

    Julia is een enthousiaste docente die zich goed inleeft in de behoefte van de cursist. In de trainingsuren die we tot onze beschikking hadden heeft ze mij verder geholpen en adviezen gegeven in hoe ik mijn Duits verder kan ontwikkelen. Het is voor mij een waardevolle aanvulling geweest!
  • Carmen Leegwater

    Ik heb een uitstekende cursus Duits mogen genieten op zeer professionele wijze. Anne Dank! Mocht u snel resultaat willen boeken, dan kunt u beste Academie Aan de Angstel benaderen.
  • Michèle de Waele

    Heel goede cursus! Zeker aan te raden! Zelfstudie met persoonlijke interactie bij vragen! Wekelijkse Skype/Zoom lesmomenten. Was voor mij ideaal!
  • Jetske van den Bijtel

    Anne Kewitsch is een uitstekende lerares Duits. Ze helpt je waar nodig, maar laat de verantwoordelijkheid voor het leren bij jezelf. Ze plaatst het leren in de context van het gestelde doel.
  • Corina de Gooier

    Veel communicatie. Fijn, je moet vooral durven te spreken. Ik heb goed geleerd bestellingen op te nemen.
  • Yvonne Dalhuisen

    Anne weet op een prettige, creatieve manier de Duitse taal tot leven te brengen.

    Over ons

    Zakelijk Duits leren aan professionals, daar draait het bij ons om. Academie Aan de Angstel is een taalinstituut waarin wij trainingen, cursussen en workshops Duits aanbieden. Met veel plezier leren we professionals, die actief zijn in een Duitstalig land, effectief communiceren in de Duitse taal.

    De trainers zijn uitsluitend native speakers en hebben jarenlang ervaring met lesgeven.

    Inschrijven nieuwsbrief

    Volg ons

    Academie Aan de Angstel voor moeiteloos en correct communiceren in zakelijk Duits!

    Copyright © 2018 Academie aan de Angstel