Interview met Peter Potters
Dankzij de online lessen zakelijk Duits van Academie Aan de Angstel zijn wij een volwaardig gesprekspartner voor onze klanten in Duitsland en Oostenrijk
“We zagen dat er kansen voor ons lagen op de Duitse markt, maar om daar succesvol te kunnen zijn, moesten we onze Duitse spreekvaardigheid naar een hoger niveau tillen”. Aan het woord is Peter Potters, Commercieel Directeur bij InformerOnline en sinds november 2019 cursist zakelijk Duits bij Academie Aan de Angstel.Vertel eerst eens iets over InformerOnline, waar zijn jullie sterk in?
“InformerOnline biedt online boekhouden aan in the cloud en richt zich hierbij op kleine ondernemers en ZZP’ers. Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven die zelf hun boekhouding doen, betere ondernemers zijn. Zij hebben over het algemeen een beter overzicht van hun bedrijf. Wij zijn er dus voorstander van dat ondernemers zelf hun boekhouding doen. Om dat te kunnen doen, hebben wij een eenvoudige online tool ontwikkeld, die voor iedereen beschikbaar is. En niet onbelangrijk: voor een eerlijke prijs”.
Er worden veel boekhoudenpakketten aangeboden aan ZZP’ers die ook relatief goedkoop zijn. Waarin is InformerOnline onderscheidend ten opzichte van haar concurrenten?
“Wir sind besser und billiger. Niet dat wij daar nu zo prat op gaan, maar wij beloven onze klanten graag dat wanneer zij met ons in zee gaan, zij hiermee ook de laatste en de beste technologie tot hun beschikking hebben. Wij geloven ook dat wij in de markt het meest uitgebreide pakket aanbieden met de hoogste automatiseringsgraad. In een sterk concurrerend veld, is dat een prestatie waar wij trots op zijn. Daar hebben wij prijzen mee gewonnen.
Stel: je bent een ondernemer die echt helemaal geen verstand heeft van boekhouden. Kun je dan toch met jullie pakket uit de voeten?
“Dat kan zeker. Sterker: vanaf dit punt starten wij graag met onze klanten. Wij beschikken over veel supportmateriaal en kunnen zelfs een online boekhoudcursus aanbieden. Hiermee bieden wij mensen met een basiskennis aan boekhouden de ondersteuning die zij nodig hebben. Het is onze missie om klanten die zeggen niet thuis te zijn in het boekhouden, met trots te laten vertellen dat ze dankzij onze tool nu toch hun boekhouding zelf doen. Zo’n reis maken we samen met de klant en stiekem zijn wij ook trots als de klant ècht vooruit geholpen is.
Jullie lopen al een tijdje mee, wat is jullie grootste succes tot nu toe?
“Eerlijk gezegd behalen we veel successen die we graag vieren, maar als ik dan toch moet kiezen, dan springt er een uit en dat is de MKB Best Choice Award die we vorig jaar hebben gewonnen. Alle boekhoudpakketten die meededen werden getest op robotic accounting (hoe automatisch kun je boekingen doen). Er deden grote namen mee, maar wij gingen met de prijs naar huis. Deze award geeft aan dat InformerOnline een beste keuze is als boekhoudprogramma voor het MKB en dat is toch wel een kroon op ons werk.
Sinds november vorig jaar volg je samen met jouw compagnon lessen Duits bij Academie aan de Angstel. Vanwaar deze keuze?
“Op de Nederlandse markt hebben wij ons platform inmiddels bewezen. Als je op dit punt bent aangekomen, dan kijk je vanzelf ‘over de grens heen’. Op een gegeven moment zagen wij dat er kansen voor ons lagen op de Duitse markt. Twee jaar geleden hebben wij het pakket vertaald naar het Duits, compleet met een Duitse website. Wij richten ons met name op Duitsland en Oostenrijk en inmiddels hebben wij ook mensen in Oostenrijk aangenomen. Gaandeweg kwamen we tot de conclusie dat zaken doen in en met deze landen betekent dat je ook echt in het Duits moet spreken. Als je hier serieus genomen wilt worden, dan is dat gewoon een vereiste.
Van jongere ZZP’ers en startups zou je toch verwachten dat hun Engelse spreekvaardigheid goed is.
“Dat klopt. In de jonge startup scene werkt dat ook wel. Maar wat we overall toch zien is dat de Duitser en Oostenrijker over het algemeen graag hoffelijk en correct is en daar past een gebrekkige taal niet bij. Ze hechten erg aan een goed, formeel voorkomen en als je hen laat kiezen tussen Engels of Duits, dan kiest negen van de tien klanten er toch voor om in het Duits te spreken, ook in die groep”.
Op Duitse les dus. Hoe zijn jullie bij Academie aan de Angstel uitgekomen?
“Heel eerlijk: mijn compagnon doet alle research, dus ik heb het idee van hem. Hij spijkert zijn Duits overigens al sinds twee jaar, tot grote tevredenheid, bij jullie bij. Wij zijn beiden ontzettend blij met de op lossing om lessen Duits via videoconferencing te volgen. Deze manier van leren is zeer efficiënt (geen reistijd bijvoorbeeld) en waardevol voor ons. Daarbij zijn de lessen volledig toegepast op wat wij nodig hebben. Met een goede woordenschat in jouw vakgebied, kun je al snel best wat gesprekken aan. Tijdens de cursussen oefenen we met de woorden die we nodig hebben en leren we ook te presenteren specifiek voor onze doelgroep. Kortom; deze cursus is voor ons relevant en dat was precies waarnaar wij op zoek waren. Bij Academie Aan de Angstel leer je ècht Duits op maat.
Meer informatie over online zakelijk Duits leren?
Geschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits