Skip to main content

Een gids door de wirwar van begrippen van online leren

Duitse woorden online leren

Februari 2020 – wie herinnert het zich nog? De kinderen gingen naar school. De meeste managers en medewerkers van internationaal opererende bedrijven of ondernemers die een taal wilden leren, volgden taallessen in-house in hun eigen bedrijf of in de cursusruimte van een taalinstituut.

Taallessen via videoconferencing werden mondjesmaat aangeboden. Als het al gebeurde, vonden de lessen plaats via Skype. Het lesmateriaal werd heen- en weer gemaild. Beter bekend waren de online-seminars, waarmee bepaalde beroepsgroepen, zoals artsen, hun accreditatie konden en kunnen behouden.

Tijdens de coronacrisis en de ‘intelligente lockdown’ stond de wereld op z’n kop. In alle landen gingen scholen, opleidingen en instituten noodgedwongen op online leren over. Taalinstituten ontdekten lesgeven via videoconferencing en -systemen, zoals Microsoft Teams, Zoom of Webex. In dat kader kwamen er verschillende begrippen langs, zoals blended learning, e-learning, virtual classroom en webinars. Wat houden deze begrippen nu precies in?

E-learning

E-learning verwijst naar alle vormen van leren via digitale media om lesmateriaal te verspreiden en te presenteren. Synoniemen hiervoor zijn de termen online leren, afstandsleren of teleleren. Academie Aan de Angstel biedt ook online lessen Duits aan.

Het virtuele klaslokaal: de ‘virtual classroom’

Synchroon onderwijs, ook wel live e-learning genoemd, betekent dat alle studenten die via het internet verbonden zijn, tegelijkertijd achter de computer zitten en samen leren. De basis is een virtuele ruimte waar alle deelnemers hetzelfde horen, zien en ervaren, net als in een echte ruimte. Ze bevinden zich op dezelfde (virtuele) plaats. De focus ligt niet op de fysieke, maar op de virtuele aanwezigheid. De studenten kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren en bestanden uitwisselen. Een docent die voor alle deelnemers in beeld en met geluid aanwezig is, leidt in principe de live online cursus.

Videoconferencing: live online leren

Videoconferencing maakt de interactie tussen leerlingen levendiger en dynamischer. De cursisten voelen zich meer betrokken bij het leerproces. De systemen kunnen worden verbonden of onderverdeeld met het delen van toepassingen, zodat mensen samen aan een document kunnen werken, terwijl ze het bespreken (zie application-sharing). Voor videoconferenties is een webcam vereist. Daarnaast zijn er vaak hogere eisen aan de bandbreedte van de verbinding.

Application-Sharing

Dit is een veelgebruikte tool in virtuele klaslokalen. Samen met een audio- of videoconferentie vormt het de centrale communicatiebasis in het virtuele klaslokaal. Delen van toepassingen betekent dat de gebruikersinterface van een programma of zelfs het hele bureaublad van een pc samen op de deelnemende pc’s wordt weergegeven. Dit betekent meestal dat alle uitgangen van de ‘gedeelde toepassing’ (in ieder geval de visuele, soms ook audio- of andere media) tegelijkertijd worden weergegeven op alle pc’s en dat meestal een van de pc’s (soms allemaal tegelijk) de ingangen van de ‘gedeelde toepassing’ overneemt (meestal via het toetsenbord en de muis). Applicaties delen maakt het mogelijk voor de docent en de studenten om met dezelfde applicatie tegelijk te werken met de mogelijkheid om iets direct aan de hele klas te demonstreren.

Blended learning

Blended learning is een mix van klassiek en computer- en web-gebaseerd leren. Het wordt momenteel beschouwd als de meest aantrekkelijke en nuttige vorm van leren in bij- en nascholing, gevolgd door de e-learningsvormen van mobiel leren en virtuele klaslokalen.

Blended learning is een leermethode die online trainingsmethodes combineert en integreert met contactonderwijs en/of traditioneel onderwijs. Het is een combinatie van gereedschappen en media in een e-learningomgeving of een combinatie van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van de technologie.

Voor de implementatie van de kennis in de praktijk wordt nog steeds de voorkeur gegeven aan de docenten, enerzijds om fouten te voorkomen en anderzijds om de overdracht van kennis te waarborgen door direct contact met de docent te hebben.

De tutor creëert een curriculum, rekening houdend met de e-learningmogelijkheden, waarin online-, zelfstudie- en aanwezigheidsfases elkaar afwisselen. Kennisoverdracht is gewaarborgd door optimaal gebruik te maken van de sterke punten van e-learning in de voorbereidings- en vervolgfase. In de aanwezigheidsfase ligt de focus niet op kennisoverdracht, maar op de implementatie van kennis.

Webinar

Een webinar is een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie of vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via het internet. Deelnemers kunnen het seminar rechtstreeks op hun computer volgen en de spreker(s) zien en horen. Een webinar is een seminar met uitsluitend online publiek.

Online cursus/training

In een onlinecursus worden leermiddelen op een georganiseerde manier ingezet, waardoor gebruikers hun kennis over een bepaald onderwerp kunnen vergroten. Er wordt meestal gebruikgemaakt van een website of een online community. Een onlinecursus bestaat uit een curriculum of studieplan dat in onderdelen is opgedeeld en dat video’s, afbeeldingen, tekst en hyperlinks kan bevatten.

Academie Aan de Angstel verzorgt al sinds 2012 cursussen en lessen Duits live online via videoconferencing. 

Blijf op de hoogte blijven van onze blogs

Geschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits

Oorspronkelijk kom ik uit Duitsland. Ik woon en werk sinds vele jaren in Abcoude onder de rook van Amsterdam. Naast mijn werk als taaltrainer en ondernemer deel ik graag mijn kennis over de Duitse taal in verhouding tot de Nederlandse taal, over Duitse cultuur en over zakendoen in Duitsland.