Een gids door de wirwar van begrippen van online leren

Het leren van een nieuwe taal, ook dat gaat anders nu het coronavirus Nederland en Duitsland in zijn greep houdt. Welke mogelijkheden zijn er nu om het Duits, Frans of Spaans onder de knie te krijgen?

Februari 2020 – wie herinnert het zich nog? De kinderen gingen naar school. De meeste managers en medewerkers van internationaal opererende bedrijven of ondernemers die een taal wilden leren, volgden taallessen in-house in hun eigen bedrijf of in de cursusruimte van een taalinstituut.

Taallessen via videoconferencing werden maar mondjesmaat aangeboden. Als het al gebeurde, vonden de lessen plaats via Skype. Het lesmateriaal werd heen- en weer gemaild. Beter bekend waren de online seminars, waarmee bepaalde beroepsgroepen, zoals artsen, hun accreditatie konden en kunnen behouden.

Sinds de coronacrisis en de ‘intelligente lockdown’ staat de wereld op z’n kop. In alle landen gingen scholen, opleidingen en instituten noodgedwongen op online leren over. Taalinstituten ontdekten lesgeven via videoconferencing en -systemen, zoals Microsoft Teams, Zoom of Webex. In het kader daarvan komen er verschillende begrippen langs, zoals blended learning, e-learning, virtual classroom en webinars. Wat houden deze begrippen nu precies in?

E-learning

E-learning verwijst naar alle vormen van leren via digitale media om lesmateriaal te verspreiden en te presenteren. Synoniemen hiervoor zijn de termen online leren, afstandsleren of teleleren.

Het virtuele klaslokaal: de ‘virtual classroom’

Synchroon onderwijs, ook wel live e-learning genoemd, betekent dat alle studenten die via het internet verbonden zijn, tegelijkertijd voor de computer zitten en samen leren. De basis is een virtuele ruimte waarin alle deelnemers hetzelfde horen, zien en ervaren, net als in een echte ruimte. Ze bevinden zich dus op dezelfde (virtuele) plaats. De focus ligt echter niet op de fysieke, maar op de virtuele aanwezigheid. De studenten kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren en bestanden uitwisselen. Een docent die voor alle deelnemers in beeld en met geluid aanwezig is, leidt in principe de live online cursus.

Videoconferencing: live online leren

Videoconferencing maakt de interactie tussen leerlingen levendiger en dynamischer. De cursisten voelen zich meer betrokken bij het leerproces. De systemen kunnen worden verbonden of onderverdeeld met het delen van toepassingen, zodat mensen samen aan een document kunnen werken terwijl ze het bespreken (zie application-sharing). Voor videoconferenties is een webcam vereist. Daarnaast stellen ze vaak hogere eisen aan de bandbreedte van de verbinding.

Application-Sharing

Dit is een veelgebruikte tool in virtuele klaslokalen. Samen met een audio- of videoconferentie vormt het de centrale communicatiebasis in het virtuele klaslokaal. Delen van toepassingen betekent dat de gebruikersinterface van een programma of zelfs het hele bureaublad van een pc samen op alle deelnemende pc’s wordt weergegeven. Dit betekent meestal dat alle uitgangen van de ‘gedeelde toepassing’ (in ieder geval de visuele, soms ook audio- of andere media) tegelijkertijd worden weergegeven op alle pc’s en dat meestal een van de pc’s (soms allemaal tegelijk) de ingangen van de ‘gedeelde toepassing’ overneemt (meestal via het toetsenbord en de muis). Het delen van applicaties maakt het mogelijk voor de docent en de studenten om met één en dezelfde applicatie tegelijk te werken, met de mogelijkheid om iets direct aan de hele klas te demonstreren.

Blended learning

Blended learning is een mix van klassiek en computer- en web-gebaseerd leren. Het wordt momenteel beschouwd als de meest aantrekkelijke en nuttige vorm van leren in bij- en nascholing, gevolgd door de e-learning-vormen van mobiel leren en virtuele klaslokalen.

Blended learning is een leermethode die online trainingsmethodes combineert en integreert met contactonderwijs en/of traditioneel onderwijs. Het is een combinatie van gereedschappen en media in een e-learning-omgeving of een combinatie van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van de technologie.

Voor de implementatie van de kennis in de praktijk wordt nog steeds de voorkeur gegeven aan de docenten, enerzijds om fouten te voorkomen en anderzijds om de overdracht van kennis te waarborgen door direct contact met de docent.

De tutor creëert een curriculum, rekening houdend met de e-learning-mogelijkheden, waarin online fases, zelfstudiefases en aanwezigheidsfases elkaar afwisselen. Kennisoverdracht wordt gewaarborgd door optimaal gebruik te maken van de sterke punten van e-learning in de voorbereidings- en vervolgfase. In de aanwezigheidsfase ligt de focus niet op kennisoverdracht, maar op de implementatie van kennis.

Webinar

Een webinar is een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie of vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via het internet. Deelnemers kunnen het seminar rechtstreeks op hun eigen computer volgen en de spreker(s) zien en horen. Een webinar is een seminar met uitsluitend online publiek.

Online cursus/training

In een online cursus worden leermiddelen op een georganiseerde manier ingezet, waardoor gebruikers hun kennis over een bepaald onderwerp kunnen vergroten. Er wordt meestal gebruikgemaakt van een website of een online community. Een online cursus bestaat uit een curriculum, of studieplan, dat in onderdelen is opgedeeld en dat video’s, afbeeldingen, tekst en hyperlinks kan bevatten.

Academie Aan de Angstel verzorgt cursussen en lessen Duits live online via videoconferencing. Daarnaast hebben we een groot aanbod aan live online seminars.

Wilt u op de hoogte blijven van onze blogs?

Ontvang iedere maand leuke tips over o.a. de Duitse taal of omgangsvormen in Duitsland.

Inschrijven nieuwsbrief 4

 


Academie Aan de Angstel op de DNHK Duitslanddag (14 september 2020 in Utrecht)
"Zet – voor even – je roze bril af: 3 kritische vragen voordat je gaat uitbreiden naar Duitsland"

In verband met het coronavirus is de 4e editie van de DNHK Duitslanddag van 25 maart naar 14 september 2020 verplaatst. Tijdens het grootste Duitsland-evenement in Nederland zal Cactus Marketing in samenwerking met Academie aan de Angstel een infosessie voor mkb'ers houden die focust op de voorbereiding voor hun marktentree in Duitsland.

Nederlanders staan bekend om hun zelfvertrouwen. Daarbij vertrouwen ze erop altijd wel een oplossing te vinden als zich problemen voordoen. Een prachtige eigenschap, vinden wij Duitsers. Maar als je de Duitse markt op wilt, is het verstandig je daar goed op voor te bereiden. Dat zal je behoeden voor mislukkingen en onnodige kosten. Doe het dus eens op z’n Duits: onze 3 kritische vragen en tips zullen je helpen om je entree in Duitsland succesvol te maken.

Over ons

Zakelijk Duits leren aan professionals, daar draait het bij ons om. Academie Aan de Angstel is een taalinstituut waarin wij trainingen, cursussen en workshops Duits aanbieden. Met veel plezier leren we professionals, die actief zijn in een Duitstalig land, effectief communiceren in de Duitse taal.

De trainers zijn uitsluitend native speakers en hebben jarenlang ervaring met lesgeven.

Meest gelezen blogs

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u iedere maand leuke tips over Duitse taal ontvangen? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Volg ons

Academie Aan de Angstel voor moeiteloos en correct communiceren in zakelijk Duits!

Copyright © 2018 Academie aan de Angstel