Zo presenteer je overtuigend voor Duits publiek

Werk je voor een Duits concern of doe je zaken met Duitse bedrijven, dan is het vroeg of laat zover: je mag (of moet) een presentatie houden in het Duits. Afgezien van de taalkundige kant zijn er ook op intercultureel vlak een paar factoren om rekening mee te houden. Hoe maak je van je presentatie een doorslaand succes? 

Een gastblog van intercultureel trainer en consultant Ingeborg Lindhoud

Eine gute Vorbereitung ist die halbe Miete

Met alleen een mooi praatje ga je het in Duitsland niet redden. Het is daarom essentieel om je tot in de puntjes voor te bereiden en te verdiepen in de technische details van jouw verhaal. Zorg verder voor een goede structuur van je presentatie. Dit is altijd belangrijk, maar zeker in Duitsland houdt men van een gestructureerde aanpak. Duitse presentaties beginnen dan ook vaak met een agenda of een overzicht – dit biedt houvast, al neemt het natuurlijk een zekere spanning weg.

Ein bisschen Ahnung …

In Nederland overtuig je met emoties, je verkoopt een gevoel – met een kwinkslag en humor. In Duitsland werkt dit minder goed, al is het wel afhankelijk van de branche en het publiek. Wees ook voorzichtig met understatement. Als je in Nederland zegt dat je “ergens best wel een beetje verstand van hebt”, begrijpt iedereen dat je eigenlijk het tegendeel bedoelt. In Duitsland is het beter om met zulke opmerkingen terughoudend te zijn om je deskundigheid niet te ondermijnen. In Duitsland heeft men namelijk de neiging om “een beetje verstand” letterlijk te nemen – precies wat je niet wilt!

Sachlich und sachkundig

Voor veel Duitsers is een overtuigende presentatie nog altijd een presentatie die op deskundige wijze informeert en leidt naar een logische conclusie. Vakjargon is uitdrukkelijk toegestaan. Wat in Nederland indruist tegen het ‘normaal doen’, onderstreept in Duitsland juist je deskundigheid. En dat zorgt voor het in Duitsland zo belangrijke gevoel van zekerheid dat jij en je bedrijf over de juiste expertise beschikken om de klus te klaren. 

Zahlen, Daten, Fakten

Duitsland is een ingenieursnatie. Men is sterk in analytisch en systematisch denken en wil graag exact weten hoe de vork in de steel zit. Ook hier speelt de behoefte aan zekerheid een grote rol. Je doet je Duitse publiek dan ook een groot plezier met een goed doortimmerd (technisch) verhaal, onderbouwd met de nodige feiten en cijfers, het ontwikkelingsproces en eventueel aangevuld met beschikbare keurmerken en certificaten. Duitse presentaties bevatten dan ook vaak duidelijk meer tekst om aan deze behoefte tegemoet te komen. Mocht je je daar heel onplezierig bij voelen, dan kun je overwegen om een hand-out uit te delen met alle relevante technische gegevens en details, zodat je publiek dit na kan lezen (om daarna natuurlijk bij jou aan te kloppen 😊). Verder moet je rekening houden met kritische vragen. Zorg ervoor dat je hierop bent voorbereid en bedenk, dat het stellen van vragen ook een teken van belangstelling is!

Kleider machen Leute

Eigenlijk vanzelfsprekend, maar toch: zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet, passend bij de gelegenheid en het publiek én jouw eigen stijl en smaak. Houd daarbij twee dingen in je achterhoofd. In de eerste plaats is men in Duitsland conservatiever qua kledingstijl en kleuren. Kies je kleding zorgvuldig en zorg ervoor dat de aandacht naar je verhaal uitgaat en niet naar je kleding. In de tweede plaats bouw je in Duitsland ook vertrouwen op door een goed verzorgd uiterlijk. Het is een cliché, maar poets toch even je schoenen en let erop dat alles schoon en netjes is.

Dan is het zover… Je bent op alles voorbereid, je verhaal zit tiptop in elkaar en de spotlights zijn op jou gericht. Geniet ervan en veel succes bij het overtuigend presenteren voor Duits publiek!

Over Ingeborg LindhoudIngeborg 250x250

Met haar bedrijf symphony communication, dat net over de grens in het Duitse Kleve (Kleef) is gevestigd, adviseert en traint ze Duitsers en Nederlanders beter om te gaan met de culturele verschillen tussen beide landen.

Heeft u vragen aan Ingeborg Lindhoud?

Neem contact met haar op.

Heeft u vragen of opmerkingen aan ons?

Bel ons of stuur een mail. 

 Contact AAdA 8

 

Over ons

Zakelijk Duits leren aan professionals, daar draait het bij ons om. Academie Aan de Angstel is een taalinstituut waarin wij trainingen, cursussen en workshops Duits aanbieden. Met veel plezier leren we professionals, die actief zijn in een Duitstalig land, effectief communiceren in de Duitse taal.

De trainers zijn uitsluitend native speakers en hebben jarenlang ervaring met lesgeven.

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u iedere maand leuke tips over Duitse taal ontvangen? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Please enable the javascript to submit this form

Volg ons

Academie Aan de Angstel voor moeiteloos en correct communiceren in zakelijk Duits!

Copyright © 2018 Academie aan de Angstel